الرئيس والمدير التنفيذي للمركز المغربي للتربية المدنية ، حائز على دبلوم في اللسانيات التطبيقية من جامعة ريدينغ بالمملكة المتحدة، وماجستير في التربية من جامعة كارديف ودكتوراه شرفية من جامعة اوتاوا بكندا. شغل السيد عماد العربي منصب رئيس مجلس إدارة الشبكة الجهوية “Arab Civitas” كما ترأس بالشراكة المؤتمر الدولي حول فعالية وتطوير المدارس (ICSEI 2020). اشتغل كمكون للاساتذة ومدير مشاريع جهوية ودولية واستشاري دولي وخبير في مجالات التربية والتربية على المواطنة والمجتمع المدني والشباب, شارك السيد عماد العربي في عدة ندوات وطنية وجهوية ودولية عبر العالم, في رضيده أكثر من 20 سنة من الخبرة في تدبير المشاريع لا سيما وضع البرامج، التخطيط، تطبيق وتقييم المشاريع الممولة على المستوى الدولي. كما يتمتع بتجربو طويلة في تقوية قدرات التربويين وقادة منظمات المجتمع المدني، إظافة إلى قدراته في تدبي رالموارد البشرية والتدبير المالي. ………. ….
ملخص المداخلة
عنوان المداخلة
دور التربية على المواطنة في الوقاية من العنف بالوسط المدرسي
The main objective of the session is to share with the audience the Project Citizen initiative that has been particularly successful because it focuses upon practical issues that affect the daily lives of students and youth. It has also contributed to making schools safe as it is one of the ways to prevent violence in schools. Since the initiative is a real-life tool to demonstrate citizenship in action, a number of NGOs, schools and universities have approved its integration into the regional and national curriculum and are currently supporting its expansion. Project Citizen is a curriculum through which students and youth work in advocacy groups to select a public policy problem, research the problem, identify optional policies to deal with it, select and develop a policy for which to advocate, and create an action plan for convincing policymakers to adopt their proposal. Project Citizen is used to train educators, including teachers as well as university and NGO leaders, to facilitate its process with target populations. Participants will become knowledgeable and effective advocates capable of informing others and convincing candidates to adopt proposed positions in their platform. Beyond the initiative’s outcomes, beneficiaries have acquired a number of skills and competencies such as team work in a safe environment, critical thinking, communication skills, commitment to civic action, self-confidence and leadership.