Amal Hassoun

Amal Hassoun
Amal HassounTrainor of Method of Shared Concern, Morocco Project Manager, and Member of ReSIS, Casablanca, Morocco

Plenary 2

Thursday, November 2nd , 2023

A teacher in Casablanca, I’ve been involved for 20 years in the fight against bullying and school suffering in general at my school. Thanks to my experience in the field, I have developed tools and concepts based on the systemic approach, in particular the alliance relationship, which has proved highly effective in dealing with bullying situations between students. In order to equip myself with specific skills, I trained with Jean-Pierre Bellon and Marie Quartier in the Shared Concern Method. I have also long been trained and certified in positive discipline for parents and teachers, and as a coach and trainer, I support students and schools through workshops, conferences, training courses and seminars. Today, I’m developing the activities of the ReSIS Center in Morocco, in partnership with the MEN, by disseminating the shared concern method through conferences and training courses.

Abstract

Abstract Title

Fighting cyberstalking and bullying the Moroccan experience

Le harcèlement scolaire a toujours existé à des degrés divers, même si celui-ci prend aujourd’hui des formes nouvelles du fait de l’incidence des nouvelles technologies, et en particulier de l’engouement des jeunes pour les réseaux sociaux. En effet, les élèves vivent dans un monde hyper connecté où le moindre événement du quotidien est susceptible d’être médiatisé et propagé en quelques secondes seulement sur la toile et les réseaux sociaux. ReSis en partenariat avec le MEN a mis en place un dispositif d’implantation d’équipes ressources, dans les établissements scolaires, dédiées au traitement du cyberharcèlement et du harcèlement dans le milieu scolaire. Ces ’équipes ressources ont été outillées par l’équipe ReSis de compétences pédagogiques, méthodologiques et techniques d’intervention dans la prévention, ainsi que dans l’action pour faire face aux situations de cyberharcèlement dans le milieu scolair.