سنا هيركاما، حاصلة على دكتوراه وباحثة رئيسية بمركز البحث الشهير INVEST لجامعة توركو بفنلندا، تتضمن مجالات أبحاثها التحرش بالمدرسة، ورفاه التلاميذ، وتأثير كوفيد 19 على الشباب وووضع سبل تدخل بالوسط المدرسي. إضافة إلى ذلك، شاركت هيركاما في تطوير وتحسين ووضع البرامج الدراسية على المستوى الوطني المتعلقة بالنهوض برفاه التلاميذ بفنلندا، وكذا، التقييمات الرائدة لبرنامج « Antibullying KiVa » في دول عدة. وتسير هيركاما، حاليا، مشروع البحث IMPRES، الذي يهدف إلى تطوير أداة دعم للتدخل للوقاية من التحرش ولتقييم فعاليتها. تحضى هيركاما بتجربة في مجال تصدير التربية، وفي ترجمة المعارف (مثلا : التكوين، كتابة المقررات)، الإخبار عن نتائج البحث لمختلف المتلقين والتعاون مع مختلف الفاعلين (الأساتذة، أصحاب القرار السياسي، الجمعيات…).
ملخص المداخلة
عنوان المداخلة
Perspectives en matière de prévention contre l’intimidation : l’importance d’une mise en œuvre pérenne et de qualité
This presentation sheds light on the implementation of bullying prevention programs from various perspectives. Several bullying prevention programs and practices have been developed, and their effectiveness has been evaluated. Yet, it is evident that far less emphasis has been placed on both in research and societal discussion on the implementation and sustainment of these programs and practices under real-life conditions. Recent studies have highlighted multiple factors, such as local bullying prevention policies, school resources, human resource management, staff training, and commitment which all can contribute to program sustainment either by fueling or hindering it (see fore more Herkama et al., 2022; Sullivan et al., 2021). Also, there are studies emphasizing the need for implementation support in school context (Herkama et al., 2022; Sainio et al., 2020), but so far evidence-based models on providing schools with implementation support do not exist. In order to benefit from bullying prevention programs and practices as well as utilize their full potential, more attention should be paid to implementation in all levels of the educational system.
In this presentation three research-based examples on the importance of implementation are briefly introduced. These examples highlight the need for 1) promoting adherence to the given guidelines, 2) paying attention to program sustainment from the very beginning on, and 3) providing support to schools to overcome typical barriers in everyday life at school when implementing a chosen bullying prevention program. The KiVa antibullying program developed in Finland and currently being delivered in over 20 countries and regions will be utilized as an example. To conclude, practical implications are reflected upon.