هيو سالمون هو مدير التحالف العالمي للقوى العاملة في الخدمات الاجتماعية بالمملكة المتحدة. وهو يقود مجموعة من المبادرات التي ينفذها التحالف على المستوى العالمي والإقليمي والوطني، والتي تركز على تقييم وتعزيز العاملين في الخدمة الاجتماعية، والدعوة إلى زيادة الاستثمار في هذه الفئة من المهنيين، واستكشاف دورهم في سياقات مختلفة، لا سيما في مجال الرعاية الاجتماعية (من خلال الجمع بين التحويلات النقدية وخدمات الدعم) في قطاعات الصحة والعدالة والتعليم، وكذلك في الحالات الإنسانية. اكتسب هيو تجربته الأولى في العمل الاجتماعي كمتطوع في الأردن وفي المملكة المتحدة في أواخر الثمانينات وأوائل التسعينيات، Iوقد حصل على شهادة الكفاءة كأخصائي اجتماعي في لندن عام 1995، وبعد خمس سنوات من الخبرة كأخصائي اجتماعي في المملكة المتحدة، بدأ العمل على المستوى الدولي كمدرب ومستشار في العمل الاجتماعي، خصوصا في مجال حماية الطفل وإصلاح أنظمة الرعاية البديلة، في أوروبا الشرقية، ثم في آسيا وأفريقيا وأمريكا اللاتينية والشرق الأوسط. و يتمتع هيو سالمون بأكثر من 20 عامًا من الخبرة الدولية في دعم وقيادة الجهود الرامية إلى تعزيز العاملين في الخدمة الاجتماعية، فضلاً عن شبكات المتطوعين والممارسين ومنظمات المجتمع المدني. .
ويضم التحالف العالمي للقوى العاملة في الخدمات الاجتماعية 3000 عضو عبر العالم. ويتعلق الأمر بمنظمة ذات هدف غير ربحي مدعومة من طرف مركز Tides بالولايات المتحدة الأمريكية.
أما عن مشاريعها الحالية فهي ممولة من طرف الوكالة الدولية للتنمية، ومنظمة اليونيسيف ومؤسسة مارتن جيمس وتبرعات خاصة. للتعرف على التحالف أكثر أنظر : https://www.socialserviceworkforce.org/
ملخص المداخلة
عنوان المداخلة
دور العاملين الاجتماعيين بالمدارس في الوقاية من العنف، وحماية الأطفال والدعم المقدم للأسر
The Global Social Service Workforce Alliance and UNICEF have launched a technical note which summarises how violence against children and other child protection concerns can be addressed more effectively when social service workers are integrated into school structures. Since children spend a significant amount of time each day in school, school-based staff play a vital frontline role in identification and response. When appropriately capacitated, resourced and supported, social service workers located in or working with schools can play a major role in addressing concerns related to violence, abuse and neglect, mental health, and psychosocial well-being. This paper includes a review of evidence across the globe, and finds that teachers and school administrators usually have primary responsibility for reporting child protection concerns, but in many countries, they have neither the training and support, nor the time, to recognize signs and symptoms of abuse or violence, to record concerns, or to make referrals. A review of studies also finds that teachers in different contexts tend to under-report child abuse due to lack of knowledge about the signs and symptoms of abuse, unclear reporting procedures and fear of making inaccurate reports. While it is recommended that teacher and administrator training and support remain a central component of child protection within schools, child protection and well-being concerns can be addressed more effectively if the responsibility is shared with social workers, or others in the social service workforce. Properly trained and supported social service workers can work with teachers and administrators to establish an overall protective climate and culture in schools that is safe, non-violent and inclusive. They can provide intensive and specialized support for at-risk affected students. They can also connect interventions at school with the wider child protection system and effectively follow-up on child protection concerns when making external referrals and collaborating with other agencies and community actors.