Sanna Herkama
Sanna HerkamaChercheuse Senior, Spécialiste Kiva Programme, Université de Turku, Finlande

Plénière 2

Jeudi, 2 novembre 2023

Sanna Herkama, titulaire d’un doctorat, est chercheuse principale au Centre de recherche phare INVEST de l’Université de Turku en Finlande. Ses domaines de recherche comprennent le harcèlement à l’école, le bien-être des jeunes, l’impact de la COVID-19 sur la jeunesse et la mise en œuvre d’interventions en milieu scolaire. De plus, Herkama a été impliquée dans le développement, l’amélioration et la mise en œuvre de programmes scolaires à l’échelle nationale visant à promouvoir le bien-être des élèves en Finlande, ainsi que dans les évaluations pilotes du programme « Antibullying KiVa » dans divers pays. Elle dirige actuellement le projet de recherche IMPRES, dont l’objectif est de développer un outil de soutien à la mise en œuvre pour améliorer la mise en place d’interventions de prévention du harcèlement et d’en évaluer l’efficacité. De plus, elle possède une expérience en matière d’exportation de l’éducation, de traduction des connaissances (par exemple, formation, rédaction de manuels), de communication des résultats de la recherche à différents publics et de collaboration avec divers intervenants (enseignants, décideurs politiques, ONG).

Résumé de l’intervention

Titre de l’intervention

Perspectives en matière de prévention contre l’intimidation : l’importance d’une mise en œuvre pérenne et de qualité

This presentation sheds light on the implementation of bullying prevention programs from various perspectives. Several bullying prevention programs and practices have been developed, and their effectiveness has been evaluated. Yet, it is evident that far less emphasis has been placed on both in research and societal discussion on the implementation and sustainment of these programs and practices under real-life conditions. Recent studies have highlighted multiple factors, such as local bullying prevention policies, school resources, human resource management, staff training, and commitment which all can contribute to program sustainment either by fueling or hindering it (see fore more Herkama et al., 2022; Sullivan et al., 2021). Also, there are studies emphasizing the need for implementation support in school context (Herkama et al., 2022; Sainio et al., 2020), but so far evidence-based models on providing schools with implementation support do not exist. In order to benefit from bullying prevention programs and practices as well as utilize their full potential, more attention should be paid to implementation in all levels of the educational system.
In this presentation three research-based examples on the importance of implementation are briefly introduced. These examples highlight the need for 1) promoting adherence to the given guidelines, 2) paying attention to program sustainment from the very beginning on, and 3) providing support to schools to overcome typical barriers in everyday life at school when implementing a chosen bullying prevention program. The KiVa antibullying program developed in Finland and currently being delivered in over 20 countries and regions will be utilized as an example. To conclude, practical implications are reflected upon.